Expeditie Zero Waste
Tijdens expeditie Zero Waste gaan de leerlingen als junior onderzoekers voor een aantal opdrachtgevers onderzoeken hoe zuiniger met grondstoffen om te gaan. Dit kan gaan over wat er bij de opdrachtgever binnen komt, hoe het gebruikt en/of afgevoerd wordt. De school is hierbij vaak zelf een opdrachtgever. De gemeente Amersfoort kan ook een opdrachtgever zijn. Er zijn een aantal aandachtsgebieden binnen de gemeente waar onderzoek gedaan moet worden voordat problemen aangepakt kunnen worden. Het gaat hierbij o.a. om snoeproutes, spullen die naast ondergrondse containers gezet worden en (overmatig) zwerfafval. De gemeente wil graag weten wat ze aan deze problemen kunnen doen.
De leerlingen werken in een groepje samen. Elk groepje krijgt een opdrachtgever en een onderzoeksvraag toegewezen. Eerst zal er hiervoor informatie moeten worden gezocht (literatuurstudie). Daarnaast is een belangrijk onderdeel het veldwerk: de leerlingen gaan namelijk onderzoek buiten het klaslokaal doen. De gegevens van dit onderzoek verwerken ze en stellen vervolgens een onderzoeksrapport op. De resultaten van het onderzoek presenteren ze aan de opdrachtgever en de klas.
Deze lessenreeks is voor bovenbouw Havo/ VWO en duurt minimaal 6 lessen excl. onderzoek op locatie door de leerlingen. Solutie kan een aantal van de lessen verzorgen, afhankelijk van de behoefte. In overleg zal de lessenserie gepland worden. De leerlingen krijgen een aantal documenten ter ondersteuning. Deze lessenserie is goed te gebruiken als voorbereiding op het profielwerkstuk (PWS).
Scholen en gemeente gebruiken het project om samen met jongeren structureel aan zwerfafvalpreventie- en aanpak te werken.
De leerlingen:
- leren onderzoeksvaardigheden
- worden op een positieve manier betrokken doordat zij zelf oplossingen mogen aandragen
Tijdsinvestering:
- doorlooptijd ongeveer 7 tot 8 weken met minimaal 1 lesuur per week.
Aansluiting bij kerndoelen en vakken in het VO:
- Kerndoel 05: Omgaan met informatiebronnen
- Kerndoel 06: Overleg, planning, discussie
- Kerndoel 27: Ordenen van gegevens
- Kerndoel 28: Onderzoek leren doen
- Kerndoel 30: Het milieu
- Kerndoel 31: Processen in de natuur
- Kerndoel 36: betekenisvolle vragen stellen
- Kerndoel 38: Geografische basiskennis
Het project kan bijvoorbeeld toegepast worden bij aardrijkskunde, biologie, maatschappijleer of vakoverstijgend in mentorlessen of projectweken.