Grondstoffenjacht
De les wordt op maat gemaakt in overleg met de school. Er wordt rekening gehouden met doelen van de school, de beschikbare tijd, het leerjaar en het niveau van de klas. De basis van de les bestaat uit een theoretische deel waarin de leerlingen leren over duurzaamheid, circulaire economie en grondstoffen. Het praktische deel bestaat uit 1 of meerdere activiteiten, zoals zwerfie bingo waarbij de leerlingen buiten zwerfafval gaan rapen en daarmee hun bingokaart vol proberen te krijgen. Een andere activiteit is ‘ranking the rubish’ waarbij ze gaan bedenken wat de afbraaktijd is van afval in het milieu.
De eerste stap na aanmelden is een overleg om te bepalen wat jullie doelen zijn, hoeveel tijd er beschikbaar is, voor welke leerjaar, niveau en om hoeveel klassen het gaat. Zaken die besproken worden zijn bijvoorbeeld: gaat het om een (project)activiteit of is het een onderdeel van een reguliere les. Vervolgens wordt er een opzet gemaakt van de les en deze wordt met jullie besproken. Na jullie goedkeuring volgt een ‘train de trainer’ sessie voor de deelnemende docenten, zodat de school het zelfstandig kan uitvoeren. De school krijgt het benodigde lesmateriaal, o.a. een presentatie, een draaiboek en documenten voor de spelelementen. De benodigde grijpers kunnen geleend worden via het Groene huis. Indien gewenst kan door Solutie een gastles worden gegeven voor (een deel) van de les.
Tijdsinvestering:
- indicatie tijd voor buiten activiteit 40 min,
- presentatie vanaf 30 min.
Aansluiting bij kerndoelen en vakken in het VO:
- Kerndoel 30: Milieu
- Kerndoel 35: Redzaam gedrag
- Kerndoel 36: betekenisvolle vragen stellen