Denise Kehoe blikt terug op haar residentie bij Het Groene Huis

8 november 2023

De afgelopen maanden werkte de Iers-Utrechtse kunstenaar Denise Kehoe in Het Groene Huis in Amersfoort. Op deze plek, middenin het groen, verdiepte zij zich in de relatie tussen kunst, ecologie en duurzaamheid. Onlangs sloot ze haar residentie af. In dit interview blikt Denise terug op deze periode.
 

Even voorstellen. Wie ben je? 

Ik ben Denise Kehoe, een Ierse kunstenaar gevestigd in Utrecht. Afgelopen maanden werkte ik als resident in Het Groene Huis op landgoed Schothorst in Amersfoort. Op deze plek, middenin het groen, heb ik me verdiept in de relatie tussen kunst, ecologie en duurzaamheid. 


Waar ben je opgegroeid en opgeleid en hoe is dat verbonden met je werk? 

Ik ben opgegroeid in een klein dorp in landelijk Ierland, County Wexford, waar de toegang tot galerieën en musea beperkt was. Gelukkig is mijn vader stoffeerder, een ambachtelijk vak. Via hem heb ik geleerd wat de mogelijkheden zijn van verschillende materialen en hoe het creatieve proces werkt. Ik hield echt van kunst op de basisschool, maar mijn enthousiasme nam af toen ik naar de middelbare school ging, omdat het Ierse onderwijssysteem technische vaardigheid boven creativiteit plaatst. Dit resulteerde in vrij matige cijfers. Desondanks omarmde ik mijn nogal eigenzinnige aanpak en besloot ik Beeldende Kunst te gaan studeren aan het Crawford College of Art and Design in Cork. 

De kunstacademie was zowel een eye-opener als uitdagend tegelijkertijd. Ik kreeg kritiek van mijn medestudenten en docenten, wat destijds moeilijk was om mee om te gaan. Achteraf ben ik dankbaar voor deze feedback, omdat het me heeft geholpen mijn persoonlijke visuele taal en artistieke stem te definiëren. Na het behalen van mijn bachelor had ik het geluk een aantal prijzen te winnen, waardoor ik kunst kon blijven maken. Na een paar jaar besloot ik een masteropleiding te gaan volgen. Hoewel het niet de grootse ervaring was waarop ik had gehoopt, raakte ik in contact met gelijkgestemde studenten en afgestudeerden. Dit leidde tot de oprichting van ons eigen kunstenaarscollectief (Motion Sickness) en de oprichting van onze eigen ruimte voor kunstenaars (Motion Sickness Project Space). Dit project heeft me veel geleerd over verschillende artistieke perspectieven, curatie, samenwerking en hoe je in contact kunt komen met diverse doelgroepen. Deze ervaring heeft bijgedragen aan mijn huidige kunstpraktijk en mijn interesse in het werken met publiek. 

Welke thema's zijn belangrijk in je werk? 

Sinds ik kunststudent was, ben ik altijd geïnteresseerd geweest in het ondermijnen van hoge en lage cultuur door te spelen met concepten van waarde. Dit idee is een constante gebleven in mijn werk. 
Ik heb een sterke interesse in sociaal-politieke kwesties die betrekking hebben op mijn generatie: de Millennials. Als gevolg hiervan duik ik regelmatig in thema's als klasse, sociale media, arbeid, huisvesting, falen en het milieu/natuur. Hoewel sommige van mijn projecten misschien een specifiekere focus hebben, geloof ik dat al deze kwesties binnen het kader van neoliberalisme met elkaar verbonden zijn. Ik ben geïnteresseerd in ‘de waarheid’ en bekritiseer de machtsstructuren die vaak bijdragen aan de uitdagingen waarmee we tegenwoordig worden geconfronteerd. 
  
Voor deze residentie concentreerde ik me op de relatie tussen de industrie en het milieu. Ik heb nagedacht over greenwashing en hoe bedrijven ons verleiden en manipuleren via marketing en reclame. Ik wilde enkele van hun strategieën verkennen om zo een natuurlijk product in de markt te zetten. 


Hoe ben je terechtgekomen bij deze residentie? 

Sinds mijn verhuizing naar Nederland ben ik altijd op zoek naar kansen om mijn werk te tonen en mijn praktijk te ontwikkelen. Ik kwam de open call van het K.F. Hein Fonds voor deze residentie in Het Groene Huis tegen en was er erg door geïntrigeerd, omdat het leek te passen bij mijn recente onderzoek naar klimaatverandering. Na het indienen van mijn aanvraag werd ik uitgenodigd voor een interview over mijn werk, voorstel en plannen. Na enkele dagen hoorde ik dat ik was geselecteerd als kunstenaar voor deze residentie. Hoera! 


Hoe ben je begonnen met je residentie? 

Aangezien ik wilde dat dit project in samenwerking met het publiek zou worden ontwikkeld, was het belangrijk om zo snel mogelijk met hen in contact te komen. Daarom organiseerde ik in de eerste week van mijn residentie een focusgroep om met de deelnemers hun ervaring met de natuur te bespreken. De output was erg goed en ik kreeg allerlei ideeën voor het ontwikkelen van advertenties over de natuur en met natuurlijke producten. De focusgroep was ook mijn inspiratie voor 'Twig in box', nadat een ouder onthulde dat haar kind liever met takken speelde dan met speelgoed. Op basis van mijn notities van deze gesprekken heb ik enkele tekeningen/mindmaps gemaakt. 


Hoe was het om in Het Groene Huis te werken? En hoe zagen je dagen eruit? 

Het was een totaal voorrecht om hier te werken. Ik ben echt dankbaar dat het personeel en de vrijwilligers zo open minded waren. Het was ook heel mooi om grootouders en hun kleinkinderen samen van de omgeving van landgoed Schothorst te zien genieten. Ik denk dat de rustige omgeving van Het Groene Huis mijn kunstpraktijk de hoognodige tijd en ruimte gaf om zich te ontwikkelen. 

Elke dag was anders. In het begin werkte ik voornamelijk op een ontspannen tempo. Vaak liep ik naar buiten en genoot van de omgeving. Daarna kwam ik binnen, dronk een kopje koffie en praatte met de kantoormedewerkers of vrijwilligers bij de receptie. Vervolgens ging ik naar mijn werkruimte en spendeerde tijd aan tekenen, onderzoek en het maken van een aantal video met advertenties voor natuurlijke producten. Ik gebruikte deze tijd graag om zonder druk na te denken en te maken. 
In het midden van de residentie besefte ik dat mijn ideeën ook werkelijkheid moesten worden. Ik gaf een workshop aan kinderen waarin we takken verzamelden, speelden en tekenden. Dit hielp me om te bedenken hoe ik de tak zou kunnen vermarkten en wat er op de verpakking moest staan van ‘Twig in a box’. Ik spendeerde hierna ongeveer een week aan het ontwerpen en prototypen van mijn 'Twig in a box'. Daarna ben ik de verpakkingen gaan maken. Mijn studio werd zo een productieplek gevuld met takken en dozen (dank aan het personeel van Het Groene Huis voor hun geduld). In de laatste twee weken van mijn residentie heb ik me voorbereid op de eindpresentatie en het vormgeven van de onderzoeksresultaten. 


Wat wil je ons vertellen met je nieuwe werk dat tijdens de residentie is gemaakt?

Ik wil het publiek aansporen om hun eigen relatie met de natuur te onderzoeken. Ook wil ik aan hen laten zien hoe bedrijven consumenten benaderen en manipuleren. Als laatste wil ik met mijn werk het publiek aanmoedigen om bewust(er) te consumeren. 


Wat heb je de afgelopen maanden geleerd? 

  • Hoe je met publiek kunt samenwerken
  • Dat kunst ook leuker en interessanter is wanneer je met anderen samenwerkt
  • In het Nederlands te zeggen: 'Kan je iets voor mij afdrukken?
  • Dat ik dozen kan ontwerpen en maken
  • Hoe ik mijn eigen advertenties kan maken
  • Om minder vast te houden aan mijn initiële ideeën, flexibeler te zijn in mijn werk en vooral het proces de uitkomst te laten bepalen 

Foto's: Arthur Martin 

Home Nieuws Denise Kehoe blikt terug op haar residentie bij Het Groene Huis