U bent hier

Jong & Duurzaam

De werkgroep Jong & Duurzaam van NJR (Nationale Jeugd Raad) is een enthousiaste, actieve en diverse groep die bestaat uit gemiddeld 12 jongeren tussen de 18 en de 26 jaar. Wij ontwikkelen gastlessen en duurzame projecten voor jongeren van alle leeftijden. Op deze manier proberen wij jongeren uit heel Nederland te bereiken en ze zo kennis te laten maken met duurzame ontwikkeling. Lees hier de blog over onze drijfveren of klik hier voor de terugblik.

De projecten zijn divers, dynamisch en uitdagend. Jong & Duurzaam biedt de kans om jezelf te ontwikkelen en te specialiseren op het gebied van onder andere educatie en projectmanagement met duurzaamheid als leidraad.

Daarnaast zijn we voortdurend bezig om onszelf op allerlei gebieden verder te verduurzamen. De werkgroep neemt regelmatig deel aan verschillende evenementen, workshops en seminars. Verder wordt veel samengewerkt met andere duurzame organisaties en/of bedrijven. De werkgroep vergadert om de twee weken in Utrecht om al haar plannen te kunnen realiseren.

 

Vraag een gastles aan: gastlesdo@gmail.com

 

Jong en Duurzaam biedt een variatie gastlessen aan waarin we verschillende aspecten van klimaatproblematiek bespreken. We proberen vervolgens om interactief met de klas oplossingen te zoeken. Aan het einde van de les verzamelen we de oplossingen en maken deze kans op professionele begeleiding en geld van het NJR project Ik ben Geweldig om deze uit te kunnen voeren! U kunt kiezen uit het volgende:

Duurzaamheid algemeen - lesduur: ±50-60 minuten (1 lesuur)
Wat houdt ‘duurzaamheid’ in? Wat zijn de oorzaken van klimaatverandering en wat zijn de gevolgen daarvan? Wie kan hier wat aan doen, en wat zijn dan de mogelijkheden?
● We willen in deze les de discussie met de klas aangaan en de leerlingen aansporen zich een mening te vormen over duurzaamheid. Waarom zouden zij zelf actie ondernemen?

Rank a School - lesduur: ±100-120 minuten (2 lesuren)
Wat doet mijn school op het gebied van duurzaamheid? Waar zou mijn school nog veel vooruitgang kunnen en moeten boeken? Hoe kan mijn school dit bereiken?
● Dit zijn de vragen die leerlingen zich tijdens deze actieve les zullen stellen. De leerlingen zullen in groepen hun school ‘doorlichten’ op verschillende aspecten van duurzaamheid: energie- en waterverbruik, afvalproductie en -verwerking, catering en verankering in de schoolorganisatie en -reguleringen.

Klimaatdieet - lesduur: ±50-60 minuten (1 lesuur)
Wanneer is voedsel duurzaam? Hoeveel voedsel wordt er weggegooid in Nederland, en waarom eigenlijk? Wat zijn de gevolgen van onze consumptie en wat kun jij veranderen?
● In deze interactieve les wordt aan de hand van deze vragen het probleem van voedsel- verspilling aangekaart en behandeld. Doel van de les is om dit probleem concreet te maken voor de leerlingen, en hen vervolgens zelf te laten nadenken over oplossingen.

Duurzame mode - lesduur: ±50-60 minuten (1 lesuur); workshopduur: ±80-90 minuten
Waar komt onze kleding vandaan? Welke stappen worden genomen om van een katoenplant een T-shirt te maken dat wij uiteindelijk in de winkel kopen? En wie heeft dat shirt gemaakt?
● De gastles ‘Duurzame mode’ biedt antwoorden op al deze vragen en neemt de leerlingen mee naar het verhaal ‘achter’ hun kleding. Verschillende facetten van de mode-industrie - van fast en slow fashion tot de milieu-impact van mode - worden op een interactieve manier behandeld, waarbij de leerlingen zelf tot denken worden aangezet.
● Deze les kan ook als workshop aangeboden worden.

Duurzame economie - lesduur: ±50-60 minuten (1 lesuur); workshopduur: ±80-90 minuten
Wanneer zie je iets als ‘afval’, en waarom precies? Is onze huidige economie duurzaam genoeg? Hoe kunnen we duurzaamheid in de economie inpassen?
● Deze gastles geeft leerlingen een nieuwe kijk op de productie en het gebruik van producten. We zullen begrippen als ‘afval’, ‘circulaire economie’ en ‘deeleconomie’ behandelen, om de leerlingen vervolgens te laten nadenken over hoe producten er in een duurzame economie uit zouden kunnen zien.
● Deze les kan ook als workshop aangeboden worden. Tijdens deze workshop herontwerpen de leerlingen bestaande gebruiksproducten, met als doel deze producten meer circulair en duurzamer te maken.

 

Meer info: www.jongenduurzaam.nl